آموزش, آموزش آرایشگری مردانه

۱۲ ترفند برای جلوگیری از ریزش مو

امروزه افراد زیادی به ریزش روزانه مو دچار شده اند و به طور کلی ریزش مو دلایل متفاوتی دارد که اصلا ترین دلیل آن ژنتیک می باشد. اگر به دلیل ژنتیک ریزش مو پیدا کرده اید هیچ راهی جزء ترمیم و کاشت دوباره مو ندارید اما روش های خانگی متعددی وجود دارند که با رعایت کردن آن و ترک عادت های غلط می توانید تا حدودی سرعت ریزش مو را کاهش داد یا به طور کلی آن را درمان کرد. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه آرایشگری مردانه رویش هنر به چند ترفند مهم برای جلوگیری از ریزش مو می پردازیم.

از کشیدن بیش از حد مو خودداری کنید

کشیدن مو ها برای حالت دادن به آن ها یکی از دلایل مهم ریزش مو می باشد. هر چه قدر موهایتان آزاد تر باشند، امکان ریزش مو نیز کاهش می باید. بنابراین از حالت دادن و مدل موهایی که باعث کشیده شدن و تنگ بستن موها اجتناب کنید. به عنوان مثال مدل مو دم اسبی باعث کشیده شدن بیش از حد مو از ریشه شده و به مرور زمان دچار ریزش مو خواهید شد.

استفاده از سشوار و اتومو را به حداقل برسانید

 حرارت سشوار و اتومو باعث می شوند که روغن و رطوبت طبیعی پوست سر از بین برود و به مرور زمان موهای شکننده و خشکی خواهید داشت که در نهایت به ریزش مو شدید دچار می شوید. تحقیقات نشان داده است که حرارت بالا باعث خشک شدن و از بین رفتن فولیکول‌های مو می شود. اگر مدام برای حالت دادن به موهایتان از سشوار و اتو مو استفاده کنید می توانید روغن های طبیعی همچون آرگان و نارگیل را جایگزین اتومو و سشوار کنید. همچنین در مواقعی که باید از سشوار و اتو مو استفاده کنید بهتر است درجه حرارت را کم کرده یا حداقل ۲۰ سانتی متر بین حرارت سشوار و موهایتان فاصله باشد تا آسیب وارد شده به موهایتان به حداقل برسد.

از شستن مدام موها خودداری کنید

همانند اتومو و سشوار، شستن روزانه موها با شامپو باعث خشکی مو شده و ریزش شدید مو پیدا خواهید کرد. تا حد ممکن در طول هفته حداکثر ۲ الی ۳ بار از شامپو استفاده کنید. همچنین سعی کنید موهایتان را با آب نسبتا سرد بشویید تا رطوبت موهایتان حفظ شود. به یاد داشته باشید تا از شامپو و نرم کننده متناسب با جنس موهایتان استفاده کنید. یکی از راه های درمان ریزش مو نیز کوتاه کردن موها می باشد اگر موهایتان بلند است و مدام ریزش مو دارید می توانید موهایتان را کمی کوتاه کرده و آنها را با سرم مو تقویت کنید. شک نداشته باشید که این روش شما را ناامید نمی کند.

از رنگ و دکلره کردن مکرر مو اجتناب کنید

ریزش مو

رنگ و دکلره مو حاوی مواد مضر شیمیایی هستند که می تواند به راحتی موهایتان را خشک و شکننده کنند مخصوصا مواد دکلره که قادر هستند در کمترین آسیب شدیدی به موهایتان وارد کننده اگر دقت داشته باشید بعد از دکلره کردن موهایتان شاهد ریزش مو خواهید بود بنابراین دکلره کردن موهایتان را تا حد ممکن به حداقل برسانید. دو سال یکبار ایده ال ترین مدت برای دکلره کردن می باشد هر چند که دکلره کردن موها اصلا توصیه نمی شود اما به هرحال برای داشتن موهای روشن تر مجبور هستید تا موهایتان را دکلره کنید. همچنین روش های متعددی برای مراقبت از موهای رنگ شده وجود دارد که یکی از آنها استفاده از نرم کننده و سرم مو مخصوص موهای رنگ شده می باشد.

برای کاهش ریزش مو دور از استرس باشید

استرس می تواند تاثیر زیادی بر روی موهایتان بگذارد. طبق معمول مشکلات روزمره باعث استرس می شوند و تنها راه برای خلاص شدن از استرس، روبه رو شدن با مشکلات و ترس هایتان می باشد. اگر محل کار و مدرسه استرس زیادی بر روی شما وارد می کند زمانی را در طول روز صرف کارهایی کنید که به شما آرامش می دهد. هرچه قدر استرس شما بیشتر باشد، ریزش مو نیز به همان قدر بیشتر خواهد شد.  انجام یوگا می‌تواند به درمان آن کمک کند. بعضی از حرکت های یوگا می‌توانند اضطراب را تسکین داده و برای جلوگیری و کاهش ریزش مو موثر باشند. این حرکت ها عبارتند از: حرکت سر با صورت رو به پایین، حرکت خم به جلو، حرکت شتر، حرکت ایستادن روی شانه‌ها، حرکت ماهی و زانو زدن، می تواند تا حدودی استرس شما را کاهش دهد. همچنین اگر از نظر عاطفی دچار مشکلی هستید یا به افسردگی مبتلا شده اید حتما از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

با خواب کافی ریزش مو را کاهش دهید

اگر در طول شبانه روز، هشت ساعت خواب کافی نداشته باشید، دچار ریزش مو زود هنگام می شوید. اگر عادت دارید شب ها تا صبح بیدار باشید هرچه سریع تر این عادت غلط را ترک کرده و به بدن خود استراحت بدهید. همچنین سعی کنید روبالشتی خود را هر دو هفته یکبار بشویید.

موهایتان را با روغن نارگیل ماساژ دهید

محققان بر این باورند که خواص روغن نارگیل از آسیب دیدگی‌های ناشی از حالت دادن موها و تابش اشعه‌ی ماوراء بنفش جلوگیری می‌کند. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به پروتئین موجود در مو متصل شده و از شکنندگی مو جلوگیری می‌کند. ماساژ پوست سر با روغن نارگیل منجر به بالا رفتن جریان خون در پوست سر شده و به رشد مجدد مو کمک می‌کند.

رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید

ریزش مو

داشتن رژیم غذایی مغذی برای حفظ سلامتی و جلوگیری از ریزش موهایتان بسیار ضروری می باشد. دلیل اصلی ریزش مو می تواند کمبود پروتین، آهن و بیوتین در بدن شما باشد. فولیکول‌های مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند. فقر برخی از مواد مغذی همانند آمینواسیدها که ساختار پروتئین را تشکیل می‌دهند، می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد.

بنابراین داشتن رژیم غذایی سرشار از پروتئین برای جلوگیری از ریزش مو کمک خواهد کرد. مواد غذایی مانند تخم مرغ، آجیل، لوبیا، نخود فرنگی، ماهی، لبنیات کم چرب، مرغ و بوقلمون حاوی پروتئین هستند. همچنین آهن، سلنیوم، زینک و ویتامین‌های A، B، C، D، همگی برای رشد و نگهداری مو خصوصاً پروسه‌ی بازسازی سلولی مهم هستند. شما می‌توانید مولتی ویتامین‌های مورد نیاز روزانه‌ را از فروشگاه‌های مواد غذایی یا داروخانه‌ها تهیه کنید یا از پزشکتان بخواهید آن‌ها را برایتان تجویز کند.

بیوتین

بیوتین ویتامین H یا B7 در ستتز اسید چرب در بدن دخالت دارد. این روند برای چرخه‌ی زندگی مو ضروری است. کمبود این ماده می‌تواند باعث ریزش مو شود. برای مصرف سه تا پنج میلی گرم بیوتین در روز، با پزشکتان مشورت کنید.

سیگار کشیدن را ترک کنید

سیگار کشیدن علاوه بر مضرات زیادی که بر روی سیستم تنفسی می گذارد می توان عامل اصلی ریزش مو ها در جلو سر بشود. برای خلاص شدن از ریزش موهایتان باید سیگار کشیدن را ترک کنید بهتر است در مورد ترک سیگار با پزشکی صحبت کنید یا درمان جایگزین نیکوتین را امتحان کنید.

درمان ریزش مو ارثی با ماینوکسیدیل

ریزش مو

ماینوکسیدیل داروی مفید برای درمان ریزش مو ارثی است. ۲ داروی تقویتی برای مقابله با ریزش مو استفاده می شود که ماینوکسیدیل یکی از آنها است. در برخی مردان استفاده از دارو یک یا ۲ بار در روز در همان اوایل شروع ریزش مو می تواند باعث توقف ریزش مویشان شود. حتی اگر فرد خوش شانس باشد می تواند باعث تحریک رشد موهای جدید شود. متخصصان معتقدند استفاده از ماینوکسیدیل بسیار موثر است بخصوص برای مردان جوانی که در آستانه ۲۰ سالگی هستند و موهای نازکی دارند از سوی دیگر طاسی ارثی در خانواده شان موروثی است در این موارد استفاده از ماینوکسیدیل بهترین نتیجه را می دهد.

مزیت دیگر ماینوکسیدیل در دسترس بودن آن است. برای دستیابی به ماینوکسیدیل نیاز به نسخه پزشک نیست و می توان آ نرا به راحتی از داروخانه تهیه کرد. اما بهتر است با پزشک خود نیز مشورت کنید و خودسرانه استفاده نکنید. یکی از معایب ماینوکسیدیل این است در مورد همه جواب نمی دهد. استفاده از ماینوکسیدیل برای افرادی موثر است که تازه دچار ریزش مو شده اند، بهتر جواب می دهد بنابراین اگر ریزش مو دارید زود اقدام کنید.

برای تشخیص علل ریزش مو، آزمایش بدهید

همان طور که گفته ایم ریزش مو علت های گوناگونی دارد بنابراین برای پیدا کردن علل آن بهتر است یک آزمایش خون بدهید تا اگر ویتامینی در بدن خود دچار کمبود شده است، آن را سریعا بر طرف کنید. همچنین بدون نسخه پزشک از هیچگونه مکمل و ویتامینی استفاده نکنید برای کسب کردن بهترین نتیجه یک آزمایش داده و متناسب به آن ویتامین های مورد نیاز بدن خود را تهیه کنید. به عنوان آخرین نکته نیز اگر ریزش ارثی مو در خانوداه شما وجود دارد بهتر است هرچه زودتر به یک دکتر پوست و مو مراجعه کنید و هر چه سریع تر از ریزش شدید موهایتان جلوگیری کنید.

جمع بندی

همان طور که مطالعه کردید روش های درمان ریزش مو زیادی وجود دارد اما تمام آنها صد درصد نمی باشد اما اگر دچار ریزش شدید مو شده اید توصیه می کنیم سریعا دست به کار شوید. هرچه سریع به این موضوع رسیدگی کنید شانس درمان آن نیز بیشتر خواهد بود. آخرین نکته، برای خشک کردن موها اجازه دهید تا خودشان خود به خود خشک شوند. موهای خیس، در آسیب‌ پذیرترین شکل خود قرار دارند. به همین دلیل بسیاری از متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند که اجازه دهیم موها به طور طبیعی خشک شوند و از سشوار یا دیگر وسایل استفاده نکنیم. اگر از سشوار استفاده می‌کنید، مراقب باشید که تا حد امکان، حرارت کمی به موها وارد شود. آسیب حرارتی یکی از شایع‌ ترین علل آسیب دیدن ساقه‌ ی مو و طاسی‌ های موقت است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *